Forum » Foxtrot

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Var är händerna

Författare Inlägg
Andy Skapat: 2008-03-03, 02:46
Kanske kan vara dags med en liten diskussion om var händerna ska vara i foxtrot. Anledningen till det är följande lilla sagda:

"Det finns danskavaljerer som flyttar händerna betydligt oftare än fötterna."
Sofie Skapat: 2008-03-03, 09:28
På städade dansställen tycker jag inte att det är något större problem med händer på fel plats. Jan antar att du menar killar som kletar.

Det jag tycker är jobbigt är då killar håller händerna högt upp på ryggen så att de lägger dem över mitt hår som är långt. Så blir man luggad genom dansen. Ofta brukar jag be killarna lägga händerna under håret istället, men ibland känns det lite tjatigt att be varje kille om det.
Lena Skapat: 2008-03-03, 11:24
Inte jag heller har haft problem med händer på fel ställen. Diskussionen kanske ska handla om fattningen i foxtrot? Dvs om man håller så där gammaldags med en arm ut eller med tjejens armar om halsen på killen.
Ronny J Skapat: 2008-03-03, 15:03
Själv händer det nog att jag flyttar mina händer ibland, men aldrig till "fel" ställen.
Vad gäller var tjejen ska hålla sina armar, vill jag helst ha dom runt min nacke, såvida inte tjejen är klart mycket kortare än jag. Den här "Norrlandsfattningen" med tjejens högerhand framför sig mot mitt bröst gillar jag egentligen inte, men jag har fått lära mig att tjejerna bestämmer hur man håller i varann, så det är bara att gilla läget!
Bettan Skapat: 2008-03-03, 19:59
Det är rätt Ronny! Låt tjejerna bestämma allt! Kram på dig! :-)
Eva Skapat: 2008-03-03, 21:43
Visst händer det att folk dricker lite, tappar omdömet och låter händerna börja vandra omkring. Fast då får man bestämt flytta på dem till ett ställe som passar bättre eller fräsa ifrån lite. Känner inte att det är något större problem.

Ang allmän fattning så är jag ganska liten och lägger därför aldrig armarna om killens hals. Känner jag den jag dansar med och känner mig bekväm kan jag lägga höger arm runt hans midja, annars blir det mest att jag lägger händerna upp mot axlarna, om ni förstår hur jag menar. Ibland rättar killen till händerna och försöker få upp dem runt sina axlar, men det blir alldeles för jobbigt att försöka sträcka sig upp så.
Dansglad Skapat: 2008-03-03, 22:52
Nu sticker jag ut hakan lite och undrar om det inte är en del av charmen att man får kroppskontakt och ett par händer som håller om en :-)

Det är just därför dansare är så glada och trevliga och mår så himla bra!
Bettan Skapat: 2008-03-04, 08:09
Dansglad - Håller med dig, klart vi är glada och trevliga människor just för att vi har en sån bra hobby.

Kramas mer bara! :-) :-)
Angela Skapat: 2008-03-04, 12:57
Ronny - En fråga till dig från en tjej som är liten. Hur menar du då att jag skulle hålla mina händer om vi dansade? Eftersom jag då är mycket kortare än dig så kan jag inte ha händerna runt din hals och du vill inte ha dem mot ditt bröst. Vad återstår då? Väntar med spänning på ditt svar...
Gunilla S Skapat: 2008-03-04, 16:00
Här är en till som inte är så väldigt lång...Har vid ett par tillfällen fått mej en smäll av en vass damarmbåge som "petat" rätt ut från mannens hals. Gissa om det känns..det gör det! En rätt kraftig smäll på örat en gång. Nästa gång direkt på ögat (jag har glasögon, som tur var gick det bra). Vid en av gångerna stannade faktiskt paret och undrade hur det gick. Så det kanske inte alla gånger är så lyckat med "klamrande" runt halsen. Förresten, vad är det så bra med att tjejen håller runt nacken när man dansar?
Angela Skapat: 2008-03-04, 17:49
Viftande, höga hårda armbågar har jag också dåliga erfarenheter av. Man känner sig lätt i riskzonen om man är i den höjden. En gång fick jag en armbåge från en vilt snurrande buggare rakt i tinningen så jag stöp i golvet. Tror det är mitt minst angenämna dansminne.

Glasögonen har jag gett upp med för länge sedan och har gått över till linser då jag dansar. Tyckte inte det funkade med glasögonen som ständigt var i vägen och fick smällar.
Kickilina Skapat: 2008-03-04, 17:54
Jag som själv är lång (1.81) föredrar norrlandsfattningen. Jag håller alltid koll och "fäller in" vänster armbåge (håller upp armen) så att ingen ska få sig en törn. Det är inte bara kavaljererna som ska hålla koll, det är bra om vi tjejer också hjälper till. Finns vissa herrar som blundar när de dansar o andra som har noll koll, då måste man hjälpa till att styra undan lite även som tjej! Har man tur så lär de sig något av det! ;-)
Börje Skapat: 2008-03-04, 23:15
En sak jag inte står ut med. Måste säga det bara tyvärr. Jag gillar definitivt inte när damen håller om nacken helt enkelt för att jag då får ont i ryggen. De flesta damer så håller så har en tendens att hänga på en.

Jag föredrar att dansa med tratitionell fattning helt enkelt för att det ger bättre balans och skapar utrymme för mer turer.

Nu vet jag att många gnäller på det för att man bl.a. tar "plats" och att armarna slår i andra par. Men slå i andra par håller bara om man inte är tillräckligt lyhörd, dvs. helt enkelt håller koll på var andra par är och drar in armarna om risk för krock föreligger. Skulle det bli en krock så slappnar man bara av så blir krocken lindrig.

Men, det finns de som håller traditionell fattning och håller behårt på att armarna ska hållas ut oavsett avstånd till paren runt dem och oavsett om armarna träffar andra dansande. Oftast brukar blickarna från dessa se ut som om det inte är deras fel att armarna slänger in i andra dansande par. Jag tror inte det går att uppfostra dem, tyvärr.

Men krockar sker även med framförallt armbågar på par som inte håller traditionell fattning. Jag ser många damer som håller runt nacken och nästan demonstrativt håller upp och ut sina armbågar. Likaså herrar som håller runt damen och håller ut sina armbågar. Hos vissa av dessa verkar taktiken vid risk för krock inte att ta ner armbågarna eller att slappna av utan i stället att fälla upp armbågarna ännu mer och spänna kroppen, så att en krock verkligen ska göra ont. Jag har ofta funderar på hur dessa individer tänker. Tror de att de att de lär andra par på dansgolvet att hålla sig ifrån dem, eller?
Fiffi Skapat: 2008-03-05, 09:42
Bravo Börje!

Önskar att alla förstår hur mycket bättre man dansar när man dansar på tradionellt sätt.
När jag är på dans spanar jag in killar som dansar bra och det är
nästan eller alltid de som har tradionell fattning.
Det är dem jag bjuder upp.

Uppmanar alla att prova den riktiga fattningen, jag tror till 100% att ni tycker att Börje har rätt.

När ni provat på ser jag fram emot vad ni tycker.

Ronny J Skapat: 2008-03-05, 16:51
F-n, skrev ett långt inlägg nyss, och så kom det inte in, men försöker igen.
Svar till Angela: korta tjejer håller förstås sin högerhand i min midja, det trodde jag var enda möjliga stället. Men om nån håller den framför sig mot mitt bröst säger jag inget om det (fast jag gillar det inte).
Till Fiffi vill jag säga att det nog inte beror på fattningen hur bra man dansar. Att sen vissa föredrar den traditionella är en annan sak,och att kalla just denna för "den riktiga" stämmer bara om det gäller foxtrot som tävlingsdans. Och det här forumet diskuterar väl socialfox, trodde jag. Där är alla slags fattningar OK och riktiga, anser jag, bara båda parterna är med på det. Dansa och ha kul är det viktiga!
För mig är kramfattningen naturlig, den passar min dansstil, helt enkelt. Den traditionella må ha fördelar i vissa avseenden, som Börje säger, men det blir en annorlunda dans med kramfattning, mer kroppsnära. Och eftersom min fox är lite typ Odd-fox (från Odd Vesterlie, som lär ut tajt fox), är kramgreppet ett måste.