Forum » Dansställen

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Mälarsalen 4 ever

Författare Inlägg
möjligheter Skapat: 2010-02-04, 18:26
Gud vad jag trivs på Mälarsalen. Trevlig personal som önskar mig välkommen, underbar danspublik. Stort och härligt dansgolv, underbar utsikt, bra orkestrar.
Jag har i min enfald trott att Mälarsalen ska finnas 4-ever.
Men nu börjar tanken att dyka upp, tänk om de stänger 4-ever. Jag vågar inte tänka tanken fullt ut.
Det är bara att söka upp ett nytt dansställe kanske många resonerar, men det är inte bara.
Jag har dansat under många, många år på olika dansställen men aldrig upplevt ett sådant mysigt dansställe som Mälarsalen.

Hoppas att det kommer många dansare varje gång som Mälarsalen har öppet. Kanske vi kan rädda många trevliga danskvällar framåt i tiden.

Anita Sandberg
Börje Skapat: 2010-02-04, 21:33
Du behöver nog inte vara orolig att Mälarsalen stänger så länge som de har danslektioner på Mälarsalen. Du måste vara en väldigt speciell person om personalen är trevlig mot dig. Mälarsalen är känt för otrevlig personal och en bidragande orsak till att det går dåligt för dem.
Bosse Skapat: 2010-02-04, 22:48
Jag är i ärlighetens namn inte så ofta på Mälarsalen, men förmodligen går jag i brist på annat dit på lördag om jag inte mot förmodan hittar något annat ställe att dansa på.

Personligen har jag inte haft någon negativ erfarenhet av personalen, men det är ju å andra sidan i princip bara när man kommer och när man går som man kommer i kontakt med dem. Men jag har ju hört talas om andra som råkat illa ut.

Det jag själv tycker är negativt med ombyggnaden är att de har reducerat serveringsdisken till ett minimum.

I senaste numret av "Får jag lov" är det en lång artikel om Mälarsalen. Där får man bland annat veta att Hans Rydberg själv inte dansar själv annat än gammeldans. Underligt då att han avskaffat allt vad gammeldans heter på Mälarsalen, både när det gäller danskvällar och kurser. Bortsett från en (1) gammeldans innan pausen om man har tur.

Lotta Lidén heter hon som "har hand om'et" och hon uttalar sig i artikeln: "Det är en fantastisk förmån att arbeta för människor som vill gå ut och ha roligt, att få vara med och skapa deras kväll, säger Lotta entusiastiskt, innan hon hastar iväg för att se till att kvällens orkester har vad de behöver till pausen samtidigt som en ivrig dansare hugger tag i henne och öser beröm över det nya dansgolvet."
lassas Skapat: 2010-02-08, 11:03
Har aldrig besökt Mälarsalen,men undrar vad är egentligen sant om danstället?
Bosse Skapat: 2010-02-08, 14:51
Jag flyttade till Stockholm för ca. 10 år sedan, tidigare bodde jag i Malmö. I Malmö brukade jag dansa på Amiralen, 54:an och Törringelund (en bit utanför Malmö). Törringelund var favoriten, de hade dels Club 86 (tror jag det hette) - typ "Ensamma hjärtans klubb" - på fredag eller lördag samt söndagsdans. Enda felet var att de i princip aldrig hade gammeldans.

Min bror bodde redan då i Stockholm och ibland när jag var och hälsade på honom så gick vi till Mälarsalen där de hade gammeldans på söndagarna. Jag tyckte det var toppen!

Så flyttade jag då själv upp till Stockholm och i samma veva minskade Mälarsalen sina gammeldanser från varje söndag till en söndag i månaden för att efter ett par år upphöra helt. För 3-4 år sedan återinförde de några gammeldanskvällar per år men även dessa har nu upphört. Och när det gäller kurserna så tycker man tydligen att det är viktigare att lära ut salsa än gammeldans. Det gjorde väl att jag fick en väldigt negativ uppfattning om Mälarsalen som jag tidigare tyckte var ett toppenställe.

Idag har de minskat även sina vanliga danser till ca 2 mogendans- och 1 moderndanskväll i månaden. De är även dyrare (200 kr) än de flesta jämförbara dansställen vilket de bl.a. motiverar med den fantastiska utsikten. Hur många går på ett dansställe för att se på utsikten, personligen skulle jag nog välja Kaknästornet eller Globen om det är utsikt jag är intresserad av.

När det gäller personalen har jag varken direkt negativa eller positiva erfarenheter.
Börje Skapat: 2010-02-08, 23:16
Det kan jag hålla med dig om Bosse, vem går på dans för att titta på utsikten? Det vore intressantare med en effektiv garderob. Mälarsalen kan nog stoltsera med Stockholms absolut långsammaste garderob.

Vad gäller kursutbudet, så ger de nog kurser utifrån vilket intresse det finns. Är det lite gammeldanskurser så är det nog inte så många som vill lära sig det.

Det är lustigt det där med danskurser, för det finns massor med folk som går danskurser men sedan aldrig dansar socialt. Typisk är salsa, som du nämner Bosse. Många på salsakurserna trots att det inte finns så många chanser att dansa salsa.
Lena Skapat: 2010-02-09, 14:45
Lassas, jag är en av dem som brukar dansa på Mälarsalen och som har gått där i mååånga år. Trots att lokalen ligger mycket vackert till med underbar utsikt, trots att de har jätebra band, trots att det är en massa bra dansare där, så är stället i sig INTE trevligt.

Det som skrivs om stället i negative termer är tyvärr sant!
Bosse Skapat: 2010-02-09, 15:14
Börje, tyvärr är det inte lite gammeldanskurser på Mälarsalen, där är inga alls numera. Detta avspeglar sig både på Mälarsalen och andra dansställen där orkestern (åtminstone om det är ett mogenband) ofta kör lite gammeltjo strax innan pausen. Ofta försvinner då uppskattningsvis 70 % från dansbanan och bland de återstående händer det att man får bjuda upp både 3 och 4 gånger innan man hittar någon som kan gammeldans. Och denne kan dessutom ibland bara schottis så om de t.ex. spelar en hambo eller pariserpolka också så får man försöka leta upp någon annan att dansa resterande danser med.

Jag tycker i alla fall att detta är en tråkig utveckling och att det inte finns några kurser på Mälarsalen gör ju inte det hela bättre, speciellt som jag har en känsla av att många av de stockholmare som trots allt dansar gammalt har lärt det på Mälarsalen.
Börje Skapat: 2010-02-10, 22:22
Bosse, då är det väl på det viset att inte är någon som vill lära sig gammeldans och därmed ger de inga kurser i gammeldans på Mälarsalen.
Bosse Skapat: 2010-02-10, 23:09
Ja, eller så är det p.g.a. att de tar så mycket betalt att presumtiva kursdeltagare söker sig till ett annat ställe. Någon (tror det var Lena) nämnde Söderringen och jag kollade nu på deras hemsida. För en komplett gammeldanskurs tar de 350 kr (200 om man är under 26) medan Mälarsalen tar 1.250 eller 1.350 beroende på när man betalar för sina kurser i foxtrot, bugg, argentinsk tango och salsa. Lär man sig foxtrot eller bugg kan man kanske ha lite glädje av de tre fribiljetter som ingår men knappast om det är tango eller salsa man lär.
Börje Skapat: 2010-02-11, 07:15
Är det bara 3 fribiljetter nu för tiden. Ja, då är kurserna verkligen dyra på Mälarsalen.

Går du en kurs i bugg på t.ex. Nacksvinget så får du tre kurser för samma pris som en på Mälarsalen. Varför gå på Mälarsalen. Eller så går du en kurs på Nacksvinget och pengarna räcker sedan till fyra danser på Mälarsalen.

Men! Om du går på Nacksvinget så får du naturligtvis inte den vackra utsikten som Mälarsalen bjuder på. Vad dum jag var som inte tänkte på det.