Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Dans på LuleåKalaset

Författare Inlägg
Leif Skapat: 2010-02-04, 14:42
Vi har för avsikt att ha dans på ett stort dansgolv under årets LuleåKalas. Jag vill veta vad danslogens medlemmar har för önskemål om vilket dansband ni vill ha.
Norrländskan Skapat: 2010-02-04, 16:53
Leif, hur tänkte ni ordna dansen? Ska det vara ett dansgolv en kväll med ett band? Är det flera olika? Är det tänkt att vara moget eller modernt?

Man kan alltid ta band som tilltalar många som är lite mittimellan, t.ex. Martinez, Kindbergs, Carina Jaarneks, eller om det ska vara väldigt modernt och populärt t.ex Shake och Blender. Ska det vara moget så funkar alltid band som Matz Bladhs, Sten & Stanley.
Leif Skapat: 2010-02-05, 13:29
Vi har hyrt in ett dansgolv på 200 kvm med tak. Dansen kommer att ske den 6:e och 7:e augusti. Jag har inte tagit ställning till om det skall vara moget eller modernt då syftet under LuleåKalaset skall vara att vända sig till en bred publik. Jag måste också tänka ekonomiskt om det skall vara ett band per kväll eller samma båda kvällarna. Vill gärna ha dina synpunkter då min tanke är att jag vill höra vad den dansanta publiken vill. Jag har redan fått en hint om att de "stora" banden börjar bli uppbokade denna helg.
guran Skapat: 2010-02-06, 09:21
Det är lite svårt att rekommendera något Leif, för i första hand måste vi nog veta vilket syfte du har med att ha dans på LuleåKalaset? Vill du ha ett bredare utbud på Kalaset eller ska dansen vända sig till de grupp av besökare ni redan har på Kalaset, eller?

Jag kan gissa, efter att ha varit på ett antal gatufestivaler, att det är en ganska stor konsumtion av drycker som inte levereras av landets bönder och därmed kan vi kanske påstå att dansen blir ganska stökig.

Jag skulle tro att det inte lär komma folk som direkt lockas av dansen. Så ska ni ha ett band som det går att dansa till och samtidigt är bra drag i så skulle jag säga Expanders.
Leif Skapat: 2010-02-07, 19:20
Syftet med att ha en dansbana på LuleåKalaset är den att vi fått påstötningar varför vi inte har en dansbana. Alltså vill vi nå den publiken.
Skrållan Skapat: 2010-02-07, 21:33
Expanders är både bra att dansa till och lyssna på. De är dessutom själva från Norrbotten så många borde känna igen dem. Fast det är så klart ett modernt band, så älder personer som är vana vid Streaplers kanske inte känner sig så hemma till deras musik.
guran Skapat: 2010-02-07, 23:05
Jag ska väl inte måla fan på väggen, men dansbanor på gatufester brukar mest befolkas av icke traditionellt dansbandsfolk. Fast jag kan minnas att när Stockholm hade sin Vattenfestival så brukade de ha en dansbana där och det var mycket dansfolk på den så den funkade bra som en "vanlig" dansbana. Jag tycker för övrigt att det bara är kul när det kommer annat folk som vill prova på dansbandsstuket.

Spelar Streaplers så kommer de säkert att locka några "äldre" men det kommer säkert vara en blandad ålder på dansgolvet och det kommer säkert vara några inbitna dansbandsdansare där som kommer att stångas med ungdomar som släpar runt på sina nappflaskor (läs ölglas).

Leif! En vink kanske kan vara åldern på dem som har stött på om dansbana. Sedan så är väl buggen lite begränsad i Norrland av vad jag har förstått, så en gäng som spelar riktigt bra foxtrot vore inte fel. Till den gruppen hör nog de mognare banden. Micke Ahlgrens skulle inte vara helt fel i det fallet. Claes Lövrens likaså. Mycket Elvis där. Fast är det mycket gnuss så vill det nog till ett lite moderna band.
mackanz Skapat: 2010-02-08, 22:49
Martinez och Kindbergs är band som jag vet är bra på att anpassa sig till publiken och som spelar blandat. Wahlströms lika så.

Sen kanske folk vi ha lite lokala norrländska band. Trots mitt dansbandskunnande är jag dålig på om det finns några dansband från just Luleå.

Kanske man satsar på att ha en kväll med lite mer mognare dansmusik och en kväll med lite mer modernare.

Ex Fredagen dans med Svänzons/Kindbergs och sen på lördagen kanske Martinez eller Janders.

Sen beror ju allt på hur mycket man vill satsa i pengar och till vilken publik man vänder sig.

Vill du ha relativt kända band får du skynda dig att boka då dom stora gänget har sin sommarturné i det närmaste klart.
Leif Skapat: 2010-02-11, 16:39
Nu är banden bokade till årets LuleåKalas. Det var inte många band i hela Sverige som var lediga.
Fredagen den 6 augusti blev det Jives och lördagen den 7 augusti Shake.
carro Skapat: 2010-02-12, 15:22
Shake är jättebra! De kommer att locka en massa folk!
Dansbandsjimmy Skapat: 2010-02-12, 18:06
Inte direkt förvånad Leif:
Du ville boka band under perioden när banden spela som mest och tättast, och inget personligt, men band vill inte ha det för långt mellan spelningarna och till Luleå är det en bit.
Bra gjort ändå att få dit Shake och Jive
mackanz Skapat: 2010-02-14, 11:20
Perfekt mix. Shake som kör mer modern musik och kommer locka många yngre dansare och sen Jive som kör mer moget. Det visar att du tänkt på "alla".
Leif Skapat: 2010-02-15, 20:54
Tack för det då det var den röda tråden för mig. Kanske ändå mer tur än skicklighet.