Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

The Playtones enformiga

Författare Inlägg
Börje Skapat: 2010-03-06, 14:42
Lustigt att det tycker upp en artikel med att The Playtones toppar albumlistan. Jag har precis lyssnat på deras album några gånger, men nu får det vara nog.

Hela albumet låter mer eller mindre likadant. Väldigt jobbigt och enformigt i längden. Andra dansbandsskivor brukar jag spela i det oändliga, men denna skiva hamnar nog långt ner i en låda. Den lockar mig inte ut på dans med The Playtones.
rufuzz Skapat: 2010-03-07, 01:55
Helt rätt Börje.
Tror inte dom kan spela en hel kväll typ 50-60 låtar,och då är dom inget dansband.Låtarna skall ju skifta i rytm och fart,lite nyskrivet lite från listorna.Helt klart ett ICKE dansband,lika lite som WILLY är dansare av rang.
guran Skapat: 2010-03-07, 12:21
Vad kan man säga om The Playtones. Jag har i alla fall en kluven inställning till dem. De gjorde en bra prestation i Dansbandskampen, men samtidigt har jag svårt att förlika mig med att de skulle vara ett dansband.

Efter att ha dansat till dem måste jag säga att deras nuvarande repetoar håller i 1-2 timmar. Sedan vill i alla fall jag gå hem. De har en lång väg kvar till att vara ett fullfjädrat dansband.
rolle Skapat: 2010-03-07, 22:16
Hej alla.
Visst är det trevligt med alla positiva människor...
Det var visst mycket bättre förr...
Hellner (skidkillen) var inte så bra innan han hade tränat och övat. Slatan var inte så bra innan han hade övat och tränat...
De kanske måste göra som Mats Bergmans... fylla ut och spela lite Lasse Stefans "låtar" Funkade väldigt bra på Hallaunda i tisdags...2/3

Lenni Skapat: 2010-03-08, 23:14
Det spelar väl ingen roll hur positiv man är. Till slut blir det enformigt ändå. Fast man kan se positivt på elände också, det blir mindre av det med tiden...
pees Skapat: 2010-03-09, 11:32
Den här typen av musik verkar vara en trend i tiden. The Playtones slåss på försäljninglistan med den tyska gruppen the Baseballs, som har ungefär samma stuk. Det blir enformigt i längden. Det finns en del som anser att något avgörande hänt inom dansbandsmusiken, men jag tror att the Playtones måste blanda upp, kanske inte främst låtvalet utan mer soundet låtarna emellan, så att man inte hinner tröttna under 3,5 timmars dansande.
Andy Skapat: 2010-03-09, 20:39
Jag tycker ni är lite orättvisa mot The Playtones. Visst är deras skiva säkert enformig. Men som dansband, är ni hårda. De slänger in en anmälan till Dansbandskampen och kommer av någon anledning med. De lyckas till och med vinna mer eller mindre hux flux. Helt plötsligt ska de turnera som dansband, vilket de inte är ett. Så de slänger väl ihop de låtar de kan och kanske göra några justeringar på några av dem för att det ska gå att dansa till dem. Rockabilly går väl att bugga till i dess former, men det blir lite si och så med foxtroten. Just nu räcker väl deras låtar när de spelar med Titanix. Efter Dansbandskalaset lär det hårda börja. Då får vi se vad de går för.
ulho Skapat: 2010-03-09, 21:47
Jag var och dansade till The Playtones och Titanix på Stora Björn i Borlänge i lördags. Playtones spelade fantastisk dansant musik, både härliga bugglåtar och mysiga foxtrotar. De spelade härlig taktfast,lättdansad musik som man blev glad av! Titanix däremot försökte dölja sina brister genom alldeles för hög volym och en bas som dånade. Jag önskar The Playtones lycka till! Jag fortsätter gärna att dansa till dem och att lyssna på dem!
Sofie Skapat: 2010-03-10, 00:06
Har inte hört någon klaga på Titanix musik eller ljudvolym förut, det var intressant.

Är det andra som har liknande erfarenhet?
JonasK Skapat: 2010-03-12, 08:12
Jag tror att Playtones kommer att hitta sin spelform efter detta första för dem antar jag rätt omtumlande år. De kanske väljer att köra som på Dansbandskalaset med nonstop-danser tillsammans med ett annat band, ungefär som Rolandz gör på sina spelningar. Kanske passar dem bättre att köra 2-timmars jobb än hela dannskvällar, vad vet jag. Jag har fortfarnde inte upplevt dem live, ser fram emot detta.
Debugger Skapat: 2010-03-12, 16:18
Jag har dansat till Playtones två gånger nu. Måste säga att de spelar en helt fantastiskt dansant musik som dessutom är jättekul att lyssna på. I synnerhet då bugglåtarna förstås. Svänget och gunget är så otroligt skönt och kul att dansa till. Och nu har även Streaplers plockat upp två av Playtones låtar på sin repertoar. Betyder väl något tror jag när Sveriges allra bästa (dans)band gör så.

Kan möjligen tänka mig att vissa kan tycka att Playtones är lite svårdansade. Musiken passar nog extra bra för de med lite gung i dansen och att man "väntar ut" takten lite.

Är jätteglad för detta fräscha tillskott till dansbandsfloran som komplement till alla dessa odansanta tråkiga schlagercoverband. Scotts undantaget.
Dancer Skapat: 2010-03-12, 17:35
Har dansat en kväll till The Playtones och tycker att det gick mycket bättre än jag hade förväntat mig. Trodde att musiken kanske inte skulle vara så dansbar men det var den absolut.

Det som förvånade mig något var att grabbarna i bandet var ganska stela på scenen, jag hade trott att det skulle vara en himla fart och fläkt!
Katta Skapat: 2010-03-28, 19:07
The Playtones är inget och kommer heller aldrig att bli nåt dansband! Dansmusik måste ju gå att dansa till!
eis Skapat: 2010-03-28, 23:10
Vad var det som du tyckte var dåligt, Katta?

Vissa här i forumet verkar tycka att de är ok att dansa till.
guran Skapat: 2010-03-30, 10:42
Musiken är dansbar, men efter några timmar med en musik som i princip låter likadant från låt till låt blir det enformigt och inte roligt att dansa till. Ett bra dansband ska spela dansmusik som är dansbar och inspirerande enligt mitt tycke, vilket jag vet att många håller med om.

För alla de som går på dans för att i huvudsak bara prata med sin partner spelar det väl mindre roll om musiken är inspirerande, bara de kan gunga på i samma tankt utan att tänka på musiken och sedan föra sin konversation med partnern. Det kravet fyller i alla fall The Playtones.
Bigge Skapat: 2010-04-03, 23:29
Det är väl klart att ett band som mer eller mindre blir taget på sängen genom sin medverkan i Dansbandskampen inte är ett moget dansband. Men ge dem något år så får vi se hur de formar sig, om de blir ett dansband eller ska köra sin egen still...