Forum » Dansband

Vill du kunna skriva och delta i diskussioner på forumet? Du behöver då vara medlem på Danslogen och vara inloggad.
Bli medlem.

Ämne:

Måste dansbanden kunna spela?

Författare Inlägg
akke Skapat: 2010-06-11, 22:50
I dag kan visst vem som helst kunna starta dansband. Man behöver inte ens kunna spela på sitt instrument. Det är tragiskt. Vissa band är ju inte ens fulltaliga på scen. Det finns inte ens keyboardist men ändå spelas det piano för fullt. Basist finns inte heller på scen och ändå spelas bas för fullt.
För en liten slant kan man köpa musikbakgrunder och det gör det väldigt enkelt för band som inte ens kan spela att ge sig ut och "spela" upp till dans. Nån måtta måste det väl va? Jag säger ingenting om de band som har bakgrunder som "hjälp" men många dansband i dag kan inte klara sig igenom en kväll utan sina förinspelade bakgrunder. Vart är glädjen i musiken? Kan man gå fram och berömma ett band att de spelar bra trots att det är datorn som har gjort det mesta? Vore intressant med lite tankar och åsikter om detta ämne.
Börje Skapat: 2010-06-11, 23:14
Det spelar väl ingen roll om datorn spelar för större delen av publiken kan ändå inte avgöra det. En del dansare har åsikter om att banden spelade en viss låt snabbar eller långsammare än sist, trots att de var datorn som höll taken och gjorde det sist också och i exakt samma tempo som datorn håller spelning efter spelning.
lassas Skapat: 2010-06-13, 09:57
Dagens orkestrar är troligen sämre musiker än dom gamla elefanterna typ Glenn Miller, Thore Erlings eller Ingemar Nordströms,men spelar en mycket dansant musik beroende på modern teknik.
Jag blir själv imponerad av enmans orkestrarna på semesterorterna runt Medelhavet,ofta mycket trevliga att dansa till.
Några knapptryck och det låter som ett 12-mannaband
Det är bara att vara glada åt att utvecklingen går framåt även inom dansmusiken.
akke Skapat: 2010-06-13, 10:56
lassas. Det är ju nästan som ett slag i ansiktet på dem musiker som verkligen är duktiga på sitt instrument som ovan nämnda. För det finns ju fortfarande duktiga musiker i våra dansband.
Men frågeställningen var ju ändå dansband som inte är fulltaliga på scen.
Hur skulle det tas emot om en och två-manna band står och spelar på våra folkparks-scener? Skulle du vilja betala full entré i alla fall? Full entré för att dansa till en skivspelare?
Nigvild Skapat: 2010-06-13, 14:45
lassas> Vem är du som är så duktig på att bedöma musikers kompetens? Många av de musiker du ser på scenerna runt om i landet har utbildning väl i klass och ibland högre än de namnen du nämner i ditt ganska korkade inlägg...

Sen kommer det oundvikliga inlägget om vad datorn på scenen gör... lägg ner den diskussionen, många myter och missuppfattningar florerar och ingen tycks vilja undersöka hur saken egentligen ligger till...gå gärna fram och fråga bandet vad som ligger på datorn och inte om det skulle påverka något för roligheten av danskvällen...
lassas Skapat: 2010-06-13, 20:48
akke:Det var ju du som började inläggen med "ett slag i ansiktet" att man inte behöver kunna spela på sitt instrument!
Det är många som i dag dansar till enmansband och cd på dansknytis och i bygdegårdar och föreningslokaler för en billig penning som tidigare dansade i folkparkerna,fantastiskt roligt och många dansare som inte vill betala dyra entréer.
lassas Skapat: 2010-06-13, 21:11
Nigvild:Jag skrev orkestrar,inte indiviuella musiker,plus troligen,om du läser mitt inlägg ser du att jag tom är imponerad av enmansband.
Däremot vet jag att gårdagens orkestermedlemmar oftast hade en lång bakrund som tex militärmusiker innan dom började spela i dansband,något som var nödvändigt med den tidens teknik.
Däremot har tekniken gjort att man idag inte behöver vara proffs för att låta bra och det ska vi vara glada över,idag kan man dansa till vilken orkester som helst alla låter bra(utom LS).
Det är bara låtsmaken som avgör om man vill dansa till Jannez eller Bengt Hennings.
Avslutningsvis var glad åt vår fantastiska Svenska dansbandsmusik och dansa och njut.
guran Skapat: 2010-06-14, 07:27
Ska man påstå att dagens dansmusiker är sämre än gårdagens då får man nog dra alla musiker över en kam. Finns det något band som inte använder en dator? Möjligen några som inte har lärt sig att använda en dator.

I sådant fall skulle jag vilja påstå att dansbandsmusiker är väldigt skickliga ljudtekniker för det låter bra mycket bättre på dansgolvet än vad det har gjort på många konserter jag har lyssnat på.
ES Skapat: 2010-06-14, 10:12
Vet inte hur ofta och till vilka ovanstående talare är ute och ser och lyssnar till. Men tack och lov eller vad man ska säga så finns det verkligen band som spelar live och gör det bra. Finns inte en dator nära dom. Jag vet att de kanske inte är så många men de som gör det tycker nog att de får ut mer av en kväll den finns en större spelglädje när man åstadkommer allt själv.
ante Skapat: 2010-06-14, 14:31
Det där kan man säkert stöta och blöta hur mycket som helst utan att komma till en slutsats. Alla har olika åsikter och tur är väl det, banden gör som de vill och vi dansare dansar till de band vi vill dansa till, oavsett musik med eller utan datorer.
Humleman Skapat: 2010-06-14, 17:22
Jag är enig med akke i det han skriver. Visst har jag undrat i bland när jag hört ett instrument men inte sett det på scenen.
Att sen, som Nigvild påstår att det finns musiker i dansbanden som är väl i klass eller högre än de som förekom i de stora amerikanska dansbanden och andra fina dansorkestrar, tyder ju på total musikalisk okunskap. Musikerna i dessa orkestrar var och är experter på sina respektive instrument och kunde/kan instrumentens alla egenskaper och kan ytnyttja dem till fullo.. Som nån skrev att de svenska musikerna i de gamla dansorkestrarna var ofta skolade i bl.a. militärmusiken. De kunde noter och spela efter noter. Vilket dansband i dag spelar efter noter? De drar av 60-70 låtar som de har intränade i minnet och det tyder klart på att den musiken inte är särskilt avancerad för att komma ihåg så många. Det mesta de spelar ligger ju inom c-durskalan samt lite över och under den. Som en gammal dansorkestermusiker sa: Dagen dansband är sång med komp.
De som bor i Stockholm och är kvalitetsmedvetna kan ju gå till Skansen på måndagarna och dansa efter Leif Kronlunds. Där har vi en av de få kvarvarande topporkestrarna som kan spela dansmusik som det är njutbart att dansa till.
Andy Skapat: 2010-06-14, 20:53
Jaha, och nu har det startats en sådan här totalt meninglös tråd igen om datorer och livemusik. Genomgående så vet har jag aldrig lyckats lista ut vad meningen är med detta gnäll. Ganska typisk gnäll om att dans är dyrt för lite folk på scenen. Betala då ordentligt så banden har råd med fler folk på scenen.

Och skulle de spela live på 4 musiker så kan jag lova att det kommer stapla fram ett antal personer till scenen och gnälla om att det fattas ditta och dattan musikinstrument osv.

Vad är det även för löjligt påstående att dansbandsmusik skulle vara sång med komp. Om det skulle var det, så är det så för att dansarna vill ha det så. Det är mängder med dansband som vill prova andra stilar av dansbandsmuk m.m. men tack vare att dansare är så förbaskat konservativa och alltid ska ha allt exakt som det alltid har varit så får väl gnällspikarna leva med sång och komp.

lassas Skapat: 2010-06-14, 22:45
Andy tack för ditt intelligenta och positiva inlägg!
Humleman Skapat: 2010-06-14, 23:02
Att vara lite musikkritisk är inte synonymt med konservatism. När man kommer in på ett dansställe och det sk. bandet består av kvinnlig vokalist som också då och då trakterar en synth, två killar på gitarr och en trummis så kan man nog kalla det sång med komp. Sen finns det självfallet bra band och då oftast med lite äldre musiker.
Tryggve Skapat: 2010-06-15, 09:19
Fantastiskt att läsa Humlemans inlägg..på C-durskalan..lite under eller över! Vilken enastående briljans i musikteori.
Tror knappast att Humleman vet vad som finns över C, resp. under.
Sedan kan man ju undra över vem som är den skickligaste diktuppläsaren,den som läser utantill eller innantill.
lassas Skapat: 2010-06-15, 10:10
Återigen ett inteligent inlägg denna gången Tryggve!
"tror knappast"eller"man kan undra".
novakrister Skapat: 2010-06-15, 10:36
Jag brukar oftast inte lägga mej i diskussioner men jag har en del synpunkter på det som skrivits i denna tråden..

Som Nigvild så riktigt påstår finns det i branschen väldigt många musiker med en hög musikalisk utbildning väl i klass med dom "gamla uvarnas"

Jag kan bara tala för mitt eget band , Nova, som består enbart av medlemmar med hög musikutbildning vilket innebär att ingen av oss har några somhelst problem att läsa noter.
Jag kan dessutom ge många fler exempel på dansbandsmusiker med en gedigen utbildning.

Beträffande datorer är vi en hel del band som gått ifrån användandet av såna även om jag respekterar band som väljer att använda det hjälpmedlet. Datorn ser jag inte som en ersättning utan som ett komplement.Att man skulle undvika att använda dator för att man inte vet hur man gör ser jag som kvalificerat skitsnack, jag har producerat datorbakgrunder i stort sett på heltid under flera års tid så den kommentaren lägger vi ett glömskans täcke över...

Jag har sagt det förut och säger det igen-kompetensen i banden är genomgående av hög klass oavsett vilka hjälpmedel som används.

Lämna tekniken åt banden-dansa och ha kul istället!

/Krister

Sofie Skapat: 2010-06-15, 15:26
Håller med Novakrister, låt oss dansare dansa och musikerna sköta musiken!
LeffeA Skapat: 2010-06-17, 08:37
Håller med Sofie och Novakrister!
Ni som har så otroligt många synpunkter,starta en egen orkester vett'ja !

Så får ni se och uppleva hur det är !?
(Ni verkar uppenbarligen vara "proffs" på hur det skall vara)
lassas Skapat: 2010-06-17, 18:24
Utan åsikter eller synpunkter och frågor stannar ju alla debatter upp.

Lenni Skapat: 2010-06-18, 06:58
Helt rätt lassas, att utan åsikter stannar debatten. Dansbanden vill nog inte ha något debatt i ämnet och ser sig som sända av gud och dansarna ska vara frälsta av det. Dansarna är nog bara dryga tölpar som ska vara tacksamma att dansbanden finns oavsett om de spelar musik som går att dansa till eller inte. För dansare har det mycket ovanliga kravet att musiken ska vara dansbar.
Ronny J Skapat: 2010-06-18, 09:31
Nu är du allt ute och cyklar, Lenni. Är bara med på det första du säger (”utan åsikter stannar debatten”). Vad är resten för dravel? Tråden har väl aldrig handlat om huruvida musiken är dansbar eller inte utan om vilka hjälpmedel som eventuellt används. Vad jag vet lär alla dansband spela dansbar musik, låt vara att det ibland krävs lite dansskicklighet för att klara av vissa låtar (de som är extremt långsamma/snabba). Tycker inte att eventuella förinspelade bakgrunder har med dansbarheten att göra, däremot kanske det låter fylligare.
Så jag håller helt klart med Nova-Krister och Sofie, låt dansbanden sköta det musikaliska hur de vill! Vi dansare ska bara dansa på och NJUTA!
novakrister Skapat: 2010-06-18, 09:34
Lenni> Jag uppfattar ditt inlägg som väldigt cyniskt med en bitter underton. Vad är det som för ett ögonblick får dej att tro att vi inte skulle jobba FÖR vår publik?
Debatt är helt ok under förutsättning att den sker på ett civiliserat sätt och med respekt för sakkunskap.
Jag vidhåller det jag skrivit tidigare. Jag har 36 år bakom mej i branschen så det jag skriver bygger på erfarenheter och fakta.
Tryggve Skapat: 2010-06-18, 11:04
Har väldigt svårt att förstå inlägget från Lenni.För oss som spelar ute regelbundet så finns det egentligen en sak som är viktigare än något annat. Det är att publiken gillar det vi gör,och där inkluderas även dansbarheten på musiken,då kan vi få spela där igen och även få nya jobb.Att tro att vi DB-musiker skulle förakta publiken är rent nys och konspirationsteori.En bra kväll består av tvåvägskomunikation mellan band och publik.
Man lär sej efter många år om publiken gillar det man gör. Ett tecken på det är naturligtvis applåderna men ett säkrare tecken är om dansarna tar ögonkontakt med musikerna.Tycker att Lenni ska söka för sin sura mage och inte tro illa om andra,det leder ingenstans.
lassas Skapat: 2010-06-18, 12:36
Det är välan bara dom allra närmast sörjande fansen som bryr sig om hur det spelas och av vem.
Dom allra flesta som dansar går ut för att få en dans med en som luktar gott och dansar som en gud eller gudinna,ni vet just de gångerna man smälter ihop och blir salig.
Numera spelar alla band enorm proffsigt,annat var det på 60-70talet,nu behöver man inte som akke skriver kunna spela så bra,tack och lov för datortekniken,är dom sedan unga och roliga på scenen är lyckan gjord.